Hemvändartider

Det är hemvändartider
i ett snötäckt Hudiksvall
det är slutet av December
och snön ligger kall
då är man dömd att stöta på någon
från en annan epok
som sedan länge reducerats
till ett nummer i en bok

de frågar vart jag hållit hus
jag svarar "precis där jag står"
med trimferande ögon säger de
"okej, jag förstår"
men jag har inga intentioner
att göra något av mitt liv
så länge 'något' inte är
på mitt eget initiativ

de frågar "vad gör du nu för tiden?
jag hörde att du spelar i ett band"
jag svarar "jag gör någonting jag tror på
och du, det är knappt man tar sig fram
men du då? har du följt dina drömmar?
har du nåt stort på gång?"
då får dom plötsligt bråttom hem
de ropar "vi ses nån gång, so long"

jag vill inte höra dina sagor
om ditt förlovade land
om något halvt kungarike
eller någon vacker flickas hand
mina sånger rimmar bättre
om jag får skriva texten själv
mina drömmar ska bli verklighet
det ska jag nog se till

hemvändartider får mig alltid på fall

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0